Kancelář jako funkční prostor, který nepřekáží inspiraci
Chytré podnikání Trávíme v kanceláři někdy i většinu svého dne. Jak se kvalita prostředí, které nás obklopuje, promítá do našeho života a jak ji lze zlepšit? Odpovídal Lukáš Kořínek, majitel obsahové agentury Bubble, která se v roce 2013 umístila na vrcholu žebříčku těch nejlépe zařízených kanceláří, po boku firem jako Spotify, Google či Facebook.
Kvalitní prostředí je jedním ze základů optimálního fungování firmy. Do jaké míry však dokáže špatná kancelář narušit pracovní pohodu?
Řekl bych, že dost zásadně, ale vždy záleží na prostředí, DNA firmy a lidech, kteří v ní jsou. Z krátkodobého hlediska firma může fungovat i ve špatně navržené a zařízené kanceláři. V dlouhodobějším pohledu, řekněme do roka až dvou, může mít špatná kancelář dopad na motivaci kolegů, rozvoj podnikání a omezenou možnost využívání nových příležitostí, které se naskytnou v průběhu růstu firmy.
Vy jste si své prostory navrhovali sami. Kde se při podobném projektu skrývá nejvíc nástrah? Existuje konkrétní drobnost, nad kterou jste strávili nejvíc času?
Naše kanceláře jsme společně navrhovali s Vávrou Vavřincem a Krištofem Hanzlíkem z Coll Coll. Klíčovou roli při tom hrály naše dosavadní zkušenosti ze startovacího "punkového" fungování v původních prostorech. Velkou inspirací pro nás byl také Pinterest. Nejvíce jsme vždy řešili, jak v rámci vývoje firmy, která vznikla z ničeho, rekonstruovat a zařídit kancelář s prostředky, které jsme měli k dispozici. Vždy jsme šli spíše chytrou, efektivní a důmyslnou cestou, než bezhlavým utrácením za designové kousky a drahé materiály. Obecně máme rádi ruční výrobu, české truhláře, ilustrátory a několik zásadních ikonických prvků nebo části kanceláře, které tvoří celkovou atmosféru. Skvělým základem jsou také industriální prostory, které májí ducha, historii a skvělé dispozice.
Nakonec jste se rozhodli pro open space, který nutí jednotlivé spolupracovníky k interakci. Nebývá občas ale otevřenost i rušivým faktorem? Máte i vyhrazené prostory, kde je člověk od okolí trochu více oddělen?
Nikdy jsme moc neřešili variantu open space versus uzavřené místnosti. Všechno má něco do sebe, své plusy a mínusy. Líbí se nám otevřené prostory, vysoké stropy, velká okna a světlý interiér. V Bubble preferujeme společný prostor, který je dost členitý, jelikož sedíme v týmech, které intenzivně spolupracují. Poslední rok, jak jsme rostli z patnácti lidí na třicet, jsme se hodně soustředili na vytváření klidných míst a samostatných ostrůvků, aby lidé mohli najít klid na soustředění a přemýšlení. Velmi důležitá je pro nás variabilita prostoru a inspirativní prostředí, které se snažíme neustále rozšiřovat v rámci možností naší budovy. Možná to pochází z dob, kdy jsme v samém počátku společnosti hodně pracovali po kavárnách a prostředí neustále měnili.
Interiér, tvořený zejména kombinací bílé, černé a přírodních barev dřeva, se nese ve stylu jednoduchosti a čistého designu. Je těžké do těchto prostorů hledat vhodný nábytek a doplňky? Jak velkou část bylo nutné nechat udělat na zakázku?
V tom znovu zafungovaly Pinterestové inspirace a různé vychytávky. Snažili jsme se pracovat obecně se dřevem, přírodními materiály a zároveň zapojit do interiéru užitkové prvky jako palety v podobě baru, skříní nebo například pružinu z lokomotivy. Zhruba 80 procent věcí je ruční výroba českých truhlářů podle inspirací nebo návrhů architektů z Coll Coll. Prostor jsme tedy dotvářeli primárně z těchto zdrojů. Hotový nábytek jsme vyhledávali spíše v kategoriích křesel, sofa a židlí.
Vaše kancelář se umístila na vrcholu žebříčku těch nejlepších na světě za rok 2013, po boku kanceláří firem jako Spotify, Google či Facebook. Co si lze z podobného ocenění odnést?
Myslím si, že jsme se do toho seznamu dostali z toho důvodu, že jsme byli jediná menší kancelář. Trochu jako protipól těch jmenovaných společností, které do kanceláří investovaly miliony až desítky milionů korun. Tehdy jsme měli kancelář zhruba o 80 m2, což i zařízením byl naprostý opak těchto amerických kanceláří startupů a korporací. Nyní se nacházíme v prostorách ve stejné budově Kartografie na Letné, akorát v jiné části patra. Sice jsme již na 330 m2, ale stále se snažíme zachovat to, na čem stavíme v kancelářích od roku 2012. Stejné stoly, přenositelné prvky a ještě více jsme se soustředili na ikonické prvky, které vytvoří atmosféru prostoru. V těchto kancelářích je například celodřevěná meetingovka v oblém tvaru jako naše logo. Hodně lidí si při pohledu na ni myslí, že máme v srdci kanceláře saunu :)
Většina zaměstnanců již měla zkušenost s více kancelářemi, ať už v předchozích pracích, případně ve školách. Co je podle vás nejpalčivějším znakem nekvalitních pracovních prostorů, s nimiž jste se v kariéře setkal?
Obecně si myslím, že by měla být kancelář tvořena společně s lidmi, kteří v ní budou trávit svůj čas, a na míru typu podnikání, kterému se věnujete. Je tedy důležité přizpůsobení lidem, jejich stylu interní komunikace, situací a potřeb, které každý tým může mít jiný. Kanceláře by měly práci ulehčovat, funkčnost je základ. Stylovou funkčnost považuji za perfektní kombinaci.