Hned v úvodu nemusíte složitě ověřovat, zda bude vaše podnikání úspěšné a budete mít zákazníky. „Vstoupit do ověřené franšízové sítě je méně rizikové a odpadá tak počáteční nejistota. A navíc nebude podnikatel nikdy na vše sám. Zázemí tuzemské nebo nadnárodní značky mu poskytne podporu před zahájením spolupráce a především v průběhu jejího trvání“ říká Petra Ritschelová, výkonná ředitelka České asociace franchisingu.

Důležitým aspektem při rozhodování podnikatele zda vybranou franšízu koupit je bezpochyby i návratnost vložené investice. Až u poloviny franšízových systémů

(43 %) se investice podnikatelům vrátí do dvou let. Do čtyř let od nákupu licence se pak investorům vrátí peníze u 81 % franšízových sítí. Jen asi u pětiny trvá návratnost vloženého kapitálu více než čtyři roky. Vyplývá to z exkluzivního průzkumu, který uveřejnila Česká asociace franchisingu (ČAF) v nově vydané publikaci Franchising v České republice mapující český franšízový trh.

Franšízové systémy se tak podle údajů samotných franšízorů řadí k investicím s velmi rychlou návratností. Tomu také odpovídá zvyšující se zájem o podnikání formou franšízingu. „Franšízing je cílen na malé až středně velké lokální podnikatele, kteří berou v potaz zázemí silné značky a uvědomují si, že zavedený prověřený systém dokáže vzdorovat konkurenčnímu prostředí a ekonomické krizi,“ dodává Petra Ritschelová.

Jak vyplývá z aktuálního Franchising reportu, který u nás každoročně vydává poradenská společnost PROFIT system, funguje v České republice v současnosti zhruba 250 franšízových konceptů. Na konci roku 2014 jich bylo 246, což představovalo meziroční nárůst o 12 procent. Vzrostl také počet podnikatelů, kteří podnikají pod zavedenými značkami. Na konci roku 2014 jsme mohli v tuzemsku najít téměř 5300 franšízantů.

Mezi firmy, které v loňském roce spustily svůj franšízový koncept, se řadí i velké společnosti, které na trhu působí již dlouho a zdá se, že až nyní objevily výhody tohoto způsobu rozvoje. „Ve většině případů tak přišly na trh se zcela novými koncepty vytvořenými v souladu s jejich hlavním oborem podnikání,“ prozrazuje Barbora Štanglová, šéfredaktorka portálu Franchising.cz, který PROFIT system provozuje.

Rok 2014 opět prokázal, že model franšízingu pro svůj rozvoj volí častěji společnosti působící v sektoru Služeb. Počet franšízových konceptů zde loni vzrostl o 16,5 % na 141 značek. Sektor Služeb tak zastavil pokles z roku 2013, za nímž stál dle odborníků společnosti PROFIT system zejména konkurenční boj mezi jednotlivými značkami. Největší vliv na růst konceptů v této oblasti zaznamenaly opět originální nápady jako jsou například samoobslužné prádelny či restaurace, které nabízí nejen dobrou kuchyň, ale mnohdy i nevšední zážitek pro své zákazníky.

Menších franšízových sítí, které mají do 15 poboček, je v Česku více než polovina z více než 240 franšízových systémů působících na našem trhu. ČAF se chce více zaměřit na podporu právě těchto začínajících systémů. Toto bylo impulsem k výraznému snížení poplatků pro vstup do Asociace (ČAF). Nově je příspěvek odstupňován podle počtu franšízových poboček. Do devíti poboček činí roční příspěvek 9 tisíc Kč, do 14 poboček pak 18 tis. Kč. Pro koncepty s více než 15 franšízovými pobočkami pak poplatek zůstává na 36 tis. Kč za rok. ČAF chce touto změnou zahájit spolupráci s více franšízovými koncepty, pro které byl stávající poplatek příliš vysoký.

Posláním Asociace je sdružovat na národní úrovni zástupce tuzemských a zahraničních franšízových řetězců. Členy jsou tak nejen nadnárodní franšízové řetězce, ale i menší tuzemské systémy.

Výhodou členství v ČAF je nejen zviditelnění značky s jedinou profesní neziskovou organizací působící v ČR, ale především možnost účastnit se networkingových setkání, jako jsou například pracovní snídaně. „Naši členové oceňují předávání zkušeností a také možnost získání nových obchodních příležitostí. Proto se letos na konci září koná již 13. ročník výroční konference FRANCHISING FORUM, na které budou opět participovat naši členové. Novinkou je organizace soutěže Franchisa roku 2015, kdy její vyhlášení je naplánováno na zářijovou konferenci. Vítězi vyhlášených kategorií pak budou známy koncem května 2016“ informuje Petra Ritschelová. I tato nová aktivita Asociace podpoří začínající franšízové systémy a plánuje zařadit kategorii Skokan roku, která nám představí úspěšného franšízora, který během jednoho roku otevřel nejvíce poboček.