Podnikatel roku 2013 Jiří Hlavatý: Textilní průmysl? Nekompromisní, ale s obrovskými možnostmi
Úspěšní podnikatelé Pod vedením Jiřího Hlavatého se z královedvorské Juty stala největší textilka Česka, její roční tržby loni dosáhly na 5,8 miliardy korun. V březnu poradenská společnost EY ocenila Hlavatého titulem Podnikatel roku 2013.
„Zarputilost a výhra ve výběru kvalitních a lepších lidí, než jsem já,“ pojmenovává klíče úspěšného podnikání pětašedesátiletý průmyslník, který v Jutě pracuje přes čtyřicet let.
Vaše textilka vyrobila izolaci v olympijské hale v Soči nebo moderní fotbalové trávníky v Česku. Jakou zakázku považujete v historii vaší firmy za nejpřekvapivější?
Těch hodně překvapivých zakázek bylo více, třeba instalace membrány pod střešní krytinu prezidentského objektu v Kremlu nebo výstavba dvou fotbalových hřišť s umělým trávníkem v Daman v Saudské Arábii.“
A pro růst Juty za přelomovou?
„Byla to 90. léta, kdy jsem ne podle rozumu, ale podle intuice rozhodl o investicích do byznysu geosyntetik. Dnes jsme s těmito výrobky rozlezlí po celém světě. Nedávno jsme např. dodali vícevrstvou fólii na izolaci metra pod letištěm Vanta v Helsinkách, nebo hlavní izolaci louhovacího pole nerostných rud ve Finsku.“
Co pro vás ocenění Podnikatel roku znamená?
„Na Žofíně jsem vyhrál „zlatou olympijskou“. Ocenění patří Jutě, ona si to zaslouží, přesto zaměstnancům toho ještě stále hodně dlužím.“
Jak se těšíte do Monte Carla na celosvětové finále?
„Bude to pro mě další zážitek na celý život. Jsem spíše zvědavý, ambice mám jako každý – zvítězit.“
Pod vaším vedením se Juta stala největší textilkou Česka, jaké máte plány do budoucna?
„Letos se obratem přehoupneme přes 6 mld. korun a vedení firmy bude více spolupracovat se zaměstnanci, protože to jsou oni, kteří o úspěších rozhodují a my, manažeři, jim jen pomáháme.“
Vaše výrobky se prodávají v 65 zemích světa. Máte ještě nějaký vysněný trh, kde byste se rád uchytil?
„Je to stále český trh a fantastická Evropa, v čele s Německem, stále naším bezplatným učitelem v servisu, kvalitě a preciznosti.“
V Jutě pracujete 40 let, od roku 2007 ji i vlastníte. Prozraďte mi, kde a při čem se nejlépe odreagujete?
„Ano, když ráno vstanu, tak se těším do práce. Jinak les, kolo, pes a dále zemití lidé na venkově, tam se nabíjím a utvrdím, že život má cenu.“
Co byly klíčové faktory, které dostaly Jutu do současného dominantního postavení?
„Pracovitost, ctižádost, zarputilost z mé strany a výhra ve výběru kvalitních a lepších lidi než jsem já. Dále odpovědnost a hlavně nezpychnout. Žádný strom neroste do nebe.“
Co byste poradil začínajícím podnikatelům, které by textilní průmysl lákal?
„Jde o neúprosný byznys, ale prozradím, že jsou v něm obrovské příležitosti. Musí věřit v samy sebe a neustále se poměřovat s tou nejlepší konkurencí, protože jinak budou živořit. A že dobrá věc chce čas.“