Výsledky vyhledávání pro dotaz billboardy

Výsledky vyhledávání v sekci: Event management

Billboard, CLV, megaboard nebo lavičku?

Ulehčíme vaše rozhodování! – „Umět využívat netradičních prvků k efektivnímu sdělení je základ úspěchu,“ tvrdí Petr Hanisch.Dali jste si někdy sami otázku, co je to venkovní reklama? Jedna odpověď může třeba znít: Přece všechna reklama, která není v televizi, kině, v rádiu, novinách, nebo na internetu. Další věta vám ale bude znít povědoměji: „To jsou přece ty billboardy, ne?“.Spíše pro masový zásahVenkovní reklama ale nejsou jen billboardy, céelvéčka, stojany… Tento článek by měl pomoci najít odpověď, jak se ve světě venkovní reklamy vyznat a kterou si pro svoji kampaň vybrat.Do out-of-home segmentu lze zahrnout nosiče přístupné nebo viditelné zkrátka všude okolo nás. Z toho se dá dovodit, že většina nosičů venkovní reklamy neumí moc „cílit“, ale zato nabízí kampaně spíše pro masový zásah. Nosiče přitom nemusí být jen na pevných nebo „hmotných“ stojanech. (Viz přehled v samostatné tabulce.)Nápady, nápady a zase nápadyVe venkovní reklamě platí víc, než kde jinde, že musíte přesně znát cíle kampaně a tomu přizpůsobit výběr média. Rozdíly jsou na první pohled jasné – pokud budete chtít oslovit co nejširší spotřebitelskou veřejnost, měli byste vybírat z nosičů, které jsou zkrátka „všude“: tedy billboardy, velkoformátové nosiče (plachty, obrazovky,…), městské sítě tzv. CLV (vitríny), které mohou být i prosvětleny, či nějaký nosič s plakátem. Pokud budete chtít komunikovat nějakou „speciální“ záležitost, měli byste vybírat z dražších typů out-of-home médií, které nejsou umístěny všude. „Jistá nevýhoda outdoorové komunikace je v možnostech cílení, i zde se však najdou nosiče, které mají lepší možnost oslovení konkrétnější cílové skupiny,“ říká Petr Hanisch, obchodní ředitel společnosti AliaWeb. „Billboardy lemující české silnice nejsou asi tak ´cílené´, jako reklamní panely v luxusní restauraci,“ dodává. A má pravdu.Billboardy, to je v Česku outdoorNejčastěji užívaným formátem venkovní reklamy je billboard tzv. euroformát o rozměru 5,10 x 2,4 metru. Již zmiňované city-light vitríny pak mají „jednotný“ rozměr 1,2 x 1,7 m, midiboardy 1,5 x 2 m a bigboardy 3,6 x 9,6 m. Při nákupu platí zhruba to, co pro ostatní média všeobecně. Velké sítě a majitelé většího množství ploch jsou zvyklí jednat s mediálními agenturami a poskytují jim výrazné slevy, majitelé malého množství ploch nebo nějakých atypických nosičů jsou většinou schopni poskytnout lepší podmínky přímo zadavateli reklamy. Orientační ceny za měsíční pronájem jednoho billboardu se pohybují okolo třech až pěti tisíc, u velkoformátových nosičů je to násobek této ceny. Digitální nosiče mohou spolknout ještě víc. V zahraničí, především v německy mluvících zemích, má silné slovo také reklama na prostředcích, označovaných jako Meet-of-point, tedy pouličních hodinách, semaforech, či přímo postavených nosičích v křižovatkách, nebo zastávkách městské dopravy. „Obecně v reklamě platí, že být kreativní, umět využívat netradičních prvků k efektivnímu sdělení je základ úspěchu,“ tvrdí Petr Hanisch. Budete-li chtít komunikovat nápaditě svůj výrobek či službu, nebojte se využít nejrůznějších triků, jako 3D nebo 2D nástaveb na zastávkách, billboardech, megaboardech. Pracovat se dá v tomto smyslu i s výlepy na schodech nebo v dopravních prostředcích. „Cílovka“ ovlivňuje nosičeHlavní otázka textu – jak se orientovat v out-of-home segmentu, není vůbec nemístná, protože, jak budete postupně zjišťovat, chyby, které jsou častými prohřešky ve venkovní reklamě, dají odpověď i na výběr nosiče. „Tvorba sdělení pro venkovní reklamu má svá pravidla vyplývající ze specifik vnímání,“ říká Alexandr Křížek, šéf společnosti RAILREKLAM. Jde třeba o to, že není vhodné rozměrově přizpůsobit inzerát a jednoduše ho umístit. „Viděli jste už někdy někoho, že by si z billboardu opisoval telefonní číslo?“ ptá se Křížek.Také platí: nikdy se nesnažte napodobovat úspěšný motiv nějaké kampaně. Nic není horší, než když byste vedle sebe třeba postavili originální nosič Karlovarských minerálních vod (známou orlici) a vaši napodobeninu. „Nikdy nevystavujte svou kampaň nahodilému zpracování. Musíte sledovat a plánovat kampaň s několika vlastními návrhy zpracování. Používejte marketingové informace, jako jsou mailingové údaje a korespondence, události v průběhu roku,“ radí dále Jan Suda z agentury Universal McCann.Optimální umístěníKdyž se budete držet toho, že vaše logo musí být čitelné za každých okolností, budete mít výběr nosičů venkovní reklamy lehčí. Měli byste také pečlivě zvážit, kde je optimální místo pro umístění jména firmy a loga. Venkovní reklama nejsou omalovánky, i když to tak v Česku někdy vypadá. Zmatený nebo matoucí obsah plakátu, umístění na špatně vybraném nosiči je prohra marketingového oddělení, nikoli špatně zpracované kampaně. Důležité jsou i zdánlivé maličkosti, jako font písma, počet a velikost obrázků a fotek, které budou na nosiči, včetně jejich viditelnosti. Klíčové a nejvíce efektivní je, když si každý, kdo jde kolem, z vašeho billboardu přečte, že tuhle fotku dělal třeba David Kraus, namísto toho, aby tam byl jen „dráp“ podpisu, který nikdo nepřečte.

Pokračovat na článek



Výsledky vyhledávání v sekci: Outsourcing

Fungování jednotlivých mediatypů

Holá pravda o dalších třech základních nadlinkových médiíchPo televizi, tisku a internetu jakožto, nositelích reklamního sdělení jsou na řadě další tři nadlinkové (above-the-line) mediatypy.RádioKlasické elektronické médium spolu s televizí. Rádio postrádá obraz, zato mistrně ovládá spotřebitelův sluch. Zásah cílové skupiny rozhlasovou kampaní bývá omezený, síla tohoto média je ve frekvenci, čili opakovaném zásahu. Rádio je z větší části backgroundové médium, proto je třeba spot opakovat několikrát denně, aby se „propracoval“ do spotřebitelova podvědomí. Takže až spustíte rozhlasovou kampaň, nasaďte spot alespoň 4x denně. Budete-li chtít snížit výdaje, tak vynechte víkendy, ale tuto frekvenci nesnižujte. Máte-li jedno sdělení a jeden spot, zamyslete se nad délkou kampaně – využitím rádia většinou oslovujete stále tytéž spotřebitele, takže 2 týdny by měly bohatě stačit. Pak by měla následovat buď pauza, anebo změna stanice.Cenově je rádio relativně příznivé médium, a to i v celoplošném měřítku. Výběr máte z pěti celoplošných stanic a cca 65 regionálních. Masivní dvoutýdenní celoplošná kampaň vyjde na cca 1,5 mil. Kč podle toho, jaká rádia použijeme.Poslechovost rádia je největší v čase od 7:00 do 18:00, z čehož je prime-time mezi 9. a 12. hodinou. Využívá se velmi často komplementárně s TV kampaní, neboť časově se tato média ideálně doplňují.OOH média (Out-of-home)Říká se, že televizi a rádio nemusíte doma mít, počítač si nemusíte koupit a nevyužívat tedy internet, číst nemusíte ani jeden časopis, ale abyste neumřeli hlady, musíte se jednou vydat na nákup, a tam vás reklama dostihne: stanete se cílem některého z OOH médií. Těchto médií je obrovské množství a liší se podle formátů – od malých samolepek po plachty či malby na štítech domů a podle umístění – letiště, supermarkety, benzinové pumpy, MHD…Stejně jako je pestrá nabídka, tak pestré je i využití. V zásadě platí, že čím větší formát, tím větší image dopad. Ovšem ne vždy jde o image, a tak přijde-li na celoplošné pokrytí, vyhoví nám klasický billboard či citylight.OOH média jsou nejdynamičtěji se rozvíjející mediatyp, každou chvíli vzniká něco nového. Kombinací tohoto faktoru a možnosti vskutku nestandardních formátů mají OOH média největší potenciál ke kreativnímu mediálnímu plánování. Hovoříme o nástavbách na billboardy, tvarech, barvách, materiálu a hlavně kreativním vtipu. Také u OOH médií se těžko hovoří o standardní kampani, avšak řekněme si, že billboardová kampaň, tedy jeden z nejběžnějších formátů, potřebuje alespoň 350 ploch k pokrytí celé republiky, a že vás vyjde na cca 2,5 mil. Kč.KinoV ČR je 19 multiplexů a mají dohromady 260 pláten, samostatných kin je 93.  „Běžná“ on screen reklama, tedy promítání spotů, má jedno velké plus: nikdo vám neodejde na záchod nebo si uvařit kafe. Máte k dispozici plně vnímající auditorium, které se přišlo bavit – co si přát víc? Jediné, co kino neumí, je dodat rychlý a vysoký reach – pravidelná návštěva kina alespoň jednou měsíčně patří ke zvykům zhruba 18 % populace ČR. Alespoň jednou za půl roku kino navštíví 55 % dospělých Čechů, jedná se tedy o zásah, který v TV pořídíte za několik dní.Síla kinoreklamy je zejména v multiplexech v kvalitě zvuku i obrazu a dokáže nabídnout hodně možností off screen reklamy, respektive možností spojených s využitím prostor multiplexu. Od reklamy na lístkách přes krabice na popcorn až po citylight vitríny v interiéru a další nápady jako například sampling v sálech či hostesky ve foyer, nebo byste raději vystavili ve foyer nový typ rodinného automobilu? Téměř vše je možné.Cenově patří kino mezi dražší média, byť zpravidla odpadají náklady na samotné natočení spotu, jelikož velké firmy obvykle využijí svých tv spotů a menší firmy v regionálním cílení využívají statické spoty. Nicméně spoty se stále dodávají na kinofilmu, a to je produkčně velmi drahé. V dohledné době už bude možné dodávání spotů na DVD, což zjednoduší celý proces a kinoreklamu zásadně zlevní. V čem je kouzlo jednotlivých mediatypů?TV-          rychlý zásah podstatné části cílové skupiny, čili REACH-          opakováním (frekvencí) zajistit zapsání vaší message do mozků příslušníků vaší cílové skupiny, čili zvýšení awareness (povědomí)-          vytvoření emocionální vazby k produktu/značceRádio-          časová flexibilita v nasazení spotu-          maximálně podpoří prodejní akce (rádio je tzv. call-to-action medium)-          vysoká odezva na komunikaci webových stránek a telefonních linek-          možnost regionálního cíleníTisk-          masové oslovení populace hlavně reklamou v denících-          komunikace image značky/produktu vysokou tiskovou kvalitou v magazínech-          možnost zásahu cílové skupiny dle jejích zájmů, specializace v oboru atd.OOH-          umožňuje specifické cílení, jelikož jedním z hlavních kritérií je umístění (letiště, supermarkety, benzinové pumpy, MHD…)-          čím větší nebo kreativnější formát, tím větší imageInternet-          umožňuje komunikaci se spotřebitelem-          v dnešní době takřka masový zásahKinoreklama-          atraktivní prostředí plné šancí, jak oslovit publikum inovátorsky i tradičně-          kreativita v off screen možnostech

Pokračovat na článek