Výsledky vyhledávání pro dotaz klíčová

Výsledky vyhledávání v sekci: Příběhy úspěšných

Rozhovor: Pavel Fara popisuje nejčastější chyby začínajících podnikatelů

Pozvání k dnešnímu rozhovoru přijal zkušený obchodník a online podnikatel Pavel Fara. Pavel má na internetu řadu projektů, nejnovějším je zbrusu nová kampaň Internet polopatě, ve které učí, nejen podnikatele a živnostníky, jak používat internet a získat díky němu více zákazníků s menším úsilím. Vše probíhá, jak už název napovídá, velmi jednoduchou a zábavnou (hravou) formou.V rozhovoru dává Pavel Fara velmi cenné tipy začínajícím podnikatelům, popisuje svůj inspirativní příběh a dává i komplexní rady, jak se, nejen na internetu, pohybovat. Řeč bude samozřejmě i o probíhající kampani. Pokud chcete vědět o jaké kampani je řeč a téma internet vás zajímá, můžete se na videa zdarma podívat hned, stačí kliknout sem.Pavle, jsem rád, že jsi přijal pozvání k rozhovoru, můžeš našim čtenářům na začátek prozradit, jak dlouho se věnuješ obchodu a jak ses dostal k online podnikání?Obchodování mě provází celý život. Je mi necelých padesát let a první obchod jsem udělal v sedmnácti. Třiatřicet let zkušeností s prodejem mi kromě jiného dalo jednu velkou zkušenost. Zkušenost, kterou žádný obchodník před padesáti lety nemohl získat. Tou zkušeností byla změna, kterou přinesl internet. Způsob obchodování se díky němu hodně změnil. A to je důvod, proč na internetu nesmím chybět.Kdy přišel ten zlom a rozhodnutí začít podnikat převážně online?Před pěti lety jsem chodil v obleku a pravidelně vysedával na poradách v prosklených zasedačkách. Něco děsně silnýho uvnitř mě mi tehdy říkalo, že mě to ničí. Dnes pracuju v džínách a v létě v kraťasech. Převážná část příjmu mi plyne z online světa a můžu pracovat všude, kde je wifi. Oblek na sebe beru už jen na přednášky.Mám rád cestování, takže si užívám, že můžu pracovat i cestovat najednou. Dřív jsem si jezdil na dovolenou vyčistit hlavu, jako většina lidí. Dnes je to jinak. Lidi kolem mě občas utrousí, že neumím odpočívat, že i na dovolené otvírám počítač. No a to je právě to, co si užívám. Moje práce mě baví. Nepotřebuju dovolenou proto, abych si odpočinul.I to je důvod, proč podnikatele a živnostníky učím, jak efektivně využít internet v jejich podnikání. Nezáleží, zda jsou na začátku, nebo už mají zaběhlý byznys. Chci dát každému možnost okusit svobodu, kterou mám já.Už jsi to naznačil, ale jaké byly hlavní důvody ke změně?Práce, kterou jsem dělal, mi sice přinášela dost peněz, ale nedělala mi radost. Psal se rok 2010 a cítil jsem velkou potřebu udělat něco jinak. Něco změnit. Přizpůsobit se. Svět kolem nás se mění a mění se i zákazníci. Obchodníci se tomu musí přizpůsobit. Kdo to neudělá, bude se mu dařit čím dál hůř. Až jednoho dne přijde na to, že se mu obchodování nerentuje a skončí.Jsem si vědom toho, že se tyhle řádky nečtou dobře. Ale je to realita, se kterou je nutné se vypořádat. Jak už historie několikrát ukázala, platí notoricky známý citát Charlese Darwina: Není to ten nejsilnější, kdo přežije, ani ten nejinteligentnější, ale ten, kdo se dokáže nejlépe přizpůsobit.Co pro Tebe bylo nejtěžší?Nejtěžší bylo překonat ten nepříjemný pocit, když má člověk udělat změnu. Zápasil jsem s tím dlouho.Většina lidí nemá ráda slovo „změna“. A to platí i mezi obchodníky. Proto se dnes pouze malé procento z nich pouští do nějakých změn. Přitom tahle změna není nic dramatického. Existuje celá řada návodů, jak si z internetu udělat svého „obchodnického kamaráda“. Stačí je jenom vzít a začít používat.Jeden takový návod najdete i v mé nové kampani Internet polopatě. Ale tady jsem vybral tři tipy, na kterých má smysl začít pracovat hned:Když tě někdo bude hledat na internetu, musí tě tam najít. Jinak najde konkurenci.Jestli tě zákazníci odmítají, není chyba v nich. Oblékni svoje prodejní techniky do moderního hávu a nepoužívej „vlezlé prodejní strategie z minulého století“.Jestli používáš k domlouvání schůzek telefon, nepoužívej telefonní skripty. Ty už dnes nefungují.Jaká vlastnost je podle Tebe klíčová pro úspěch?Člověk musí v něčem vynikat. Musí objevit to, v čem vyniká a pak to začít dělat. No a pak se neposrat z toho, když se mu něco nepovede.V čem vynikáš Ty?Umím prodávat. Proto mohu lidi, kteří jsou v mé cílově skupině, naučit prodávat. Ať už na internetu, nebo mimo něj. Ale protože mi internet tolik přirostl k srdci, offline prodej šel hodně stranou.Myslíš si, že může na internetu podnikat každý?Určitě ne. Na internetu můžou podnikat jen lidé, kteří mají podnikatelského ducha a velikou touhu učit se a objevovat nové věci.Online podnikání se věnuješ už dost dlouhou dobu, jaká je podle Tebe největší chyba, kterou lidi na začátku dělají?Přešlapování na místě a čekání na to, že „něco“ přijde. Je důležité začít něco dělat, jít do akce.Vrátím se o pár let zpátky a vysvětlím to na mém příběhu.Bylo mi sedmnáct let a o první prodej jsem se ani nijak nesnažil. Nebýt této příhody, tak bych se třeba živil něčím úplně jiným, než prodejem.Můj děda mě jako malého kluka přivedl k focení. Chodili jsme spolu nejen fotit, ale hlavně vyvolávat fotky do takové temné komory, kterou děda měl. Zvětšovák, vývojka, ustalovač, leštička, tohle všechno bylo pro desetiletýho kluka děsný dobrodružství.Když mi bylo sedmnáct, tak jsem, už jako člen fotoklubu, měl občas nějaké fotky na nástěnce. Ve fotoklubu jsme sem tam dostávali úkoly, třeba jít na nějakou akci ve městě a udělat z ní reportáž.Jednoho dne mě vyslali udělat reportáž z tanečních. Během focení mě poprosilo pár maminek, abych jim vyfotil jejich dcerku. No jasně, s tím není problém, jenže tenkrát nebyly fotky digitální, ale papírový. Tak jsme museli celkem logicky vyřešit i způsob předání a úhrady.Holky byly sice pěkný, ale investovat do filmu a do papírů bez záruky toho, že si ode mě pak někdo fotky koupí, se mi fakt nechtělo. Pobral jsem tedy od maminek po deseti korunách jako zálohu a na příští taneční lekci jsem přinesl fotky. No nic, zkrátím to. Maminky byly nadšené, prodal jsem po pěti korunách padesát fotek a na další lekci už jsem měl u šatny stolek s vystavenýma fotkama a cenovkou 5,- Kč/kus. Každý večer jsem odcházel domů s tržbou kolem pětistovky. Psal se rok 1983 a průměrná měsíční mzda byla necelé tři tisíce. A já, v té době student gymnázia, jsem si za jeden večer vydělal pětistovku. Dokážeš si představit, jak vysoko jsem lítal? To je pěkný příběh! Řekni mi, když bych byl člověk, který chce začít podnikat, na co bych se měl připravit? Bez ohledu na to, jestli budu podnikat v online světě, nebo ne.Budeš muset makat jako šroub, učit se hodně nových věcí a zvyknout si na to, že si občas nameleš.Nebudu tu psát, že je dobré se učit od někoho, kdo už si tím prošel, je to ohraný. Ale to nic nemění na tom, že to funguje. A i pro lidi, kteří jsou v situaci, kterou jsi popsal, je Internet polopatě.Když chce člověk začít rovnou podnikat na internetu, na co by si měl dát pozor?Na takové dotazy odpovídám pořád stejně. Alespoň na začátku. Vždycky začínám upozorněním, že i informační věk má své stinné stránky. Jednou z nich je, že v záplavě všech různých informací najdeme také nepravdy, mylné informace a někdy i účelové dezinformace. V té souvislosti zmiňuji má oblíbená „Nemusítka“. Nemusítek je pět a obzvlášť důležité je to poslední. Tak tedy:Nemusíš sníst všechno, co ti dají na talíř.Opravdu nemusíš. Nebude tě pak bolet břicho, nebudeš přejedený. Hodně lidí, kteří mají nadváhu, se tímhle neřídí.Nemusíš vypít všechno, co ti nalijí.Možná to znáte, přijdete později na oslavu, všichni už jsou pěkně rozjetí a váš kamarád vám strčí pod nos skleničku pálenky. Jenže vy obvykle pálenku nepijete. Hodně lidí v téhle situaci podlehne řečem typu „přece mě neurazíš“. No a pak přijde druhý kamarád s paňákem a další a…a je to. Nemusíš vypít všechno, co ti nalijí.Nemusíš říkat všechno, co si myslíš.Váš šéf představuje plány na příští rok a je na něm vidět, že včera přebral, nebo se špatně vyspal. Asi by nebylo příliš taktické ho upozorňovat na to, že má ochraptělý hlas a kruhy pod očima.Nemusíš udělat všechno, co tě napadne.Přemýšlej o tom, co se stane, když to uděláš. To platí v běžném životě stejně, jako v obchodování a podnikání. Co se stane, když dáš někomu facku? Jak se to projeví v budoucích situacích? Není na to jiný recept, než přemýšlet o tom, co se stane.Když dáš facku někomu v sebeobraně, může ti to zachránit život. Lump se lekne a uteče. Když dáš v afektu facku svému partnerovi, může to trvale zlomit váš, jinak krásný, vztah.Nemusíš věřit všemu, co ti říkají.A to je to poslední, nejdůležitější „Nemusítko“. Nemusíš vůbec věřit tomu, co se k tobě v informačním věku dostane za informace. Nemusí být pravda všechno, co píšou na internetu, nebo říkají v televizi. Před dvaceti lety nám říkali, že máslo není zdravé a hodně lidí si začalo mazat na chleba margarín. Před pár měsíci byla tato informace dementována. Máslo prý zdravé je. Kde je pravda? Já nevím, ale doporučuji každému, aby nevěřil všemu, co nám říkají.Přečtěte si to, poslechněte si to, zjistěte si další informace a udělejte si vlastní úsudek. Tímhle začínám mou odpověď na to, co si myslím o budoucnosti profesí, obchodování a podnikání. Je to můj úsudek, není to definitivní. Poslechněte si to, přeberte a udělejte si vlastní názor. Ani Farovi slepě nevěřte všechno, co říká.Pokud chcete být vidět na internetu, podnikat online, nebo jen bloudíte od jedné věci k druhé a nevíte si rady, podívejte se na Pavlovu kampaň Internet polopatě. Je to velmi komplexní návod, jak se na internetu neztratit jako Alenka v říši divů.Pavle děkuji za vyčerpávající rozhovor a přeji mnoho úspěchu v podnikání i v životě.Tobě taky, díky!

Pokračovat na článek



Výsledky vyhledávání v sekci: Smart business

Buďte v sítích jako ryba ve vodě

…a ne jen v těch virtuálních. Nejeden podnikatel nebo podnikatelka na otázku, co stojí za jejich úspěchem na trhu, odpoví, že lidé, kteří jsou jim nablízku, poskytnou kritický názor i podporu. Jinak řečeno – bez kontaktů v různých kruzích je dlouhodobý úspěch téměř nemyslitelný.Nemusí nutně jít o takové skupiny lidí, kteří jsou potenciálními klienty Vašich služeb nebo uživateli produktů, které jim nabídnete. Lidé, kteří se dokázali prosadit, považují kontakty a síťování (neboli networking) jako cenné pro to, aby se dokázali na svůj přístup k podnikání podívat z jiného úhlu pohledu. Často jsou tak ponoření do toho, co chtějí nabídnout, že trochu opomenou otázku, zda jejich výrobek nebo službu vůbec někdo bude chtít. Tuto zkušenost potvrzuje i Petra Hubačová, jejíž podnikání do velké míry na kontaktech a inspiraci od ostatních stojí. Dostalo se jí nejen podpory a zkušeností těch, kteří inkubátory pro začínající projekty poznali na vlastní kůži v zahraničí, ale mohla se opřít i o své přátele, kteří sdíleli její nadšení pro novou věc. Přece jen se snažila uvést na trh tehdy úplnou novinku – a velkou neznámou – akcelerátor pro technologické firmy.Kde kontakty navazovat? Příležitostí – osobních i virtuálních – jsou jistě desítky, ne-li stovky. Musíte proto umět vybírat. Zpočátku možná dáte přednost těm formálně organizovaným (Business for Breakfast, Fórum žen nebo Business Tuesday), díky kterým se zorientujete ve světě síťování a navazování kontaktů. Řada z nich už dávno vykročila z Prahy a své akce pořádá i v jiných městech České republiky. Příležitostí seznámit se s lidmi, kteří se pohybují v podobném oboru, jsou – což není žádným překvapením – různé konference. Jejich organizátoři dobře ví, že přestávky jsou stejně důležité jako obsah odborných bloků, diskusí a workshopů, a dávají jim dostatečný prostor. Kde se o akcích dozvědět, abyste nemuseli donekonečna surfovat po internetu a volit ta správná klíčová slova?Čím dál rozšířenějším zdrojem tipů na aktuální akce se i České republice po spíše pomalém rozjezdu stává profesionální síť LinkedIn (o tom, jak se v ní pohybovat, jste si mohli přečíst v článku s doporučeními od Tomáše Jindříška, jednoho z přednášejících na poslední Víkendové akademii). Najdete na ní upozornění na akce pořádané v ČR i zahraničí, jak ty rozsáhlejší, tak také ty komornějšího charakteru. Přihlásíte-li se navíc ke členství v tematických skupinách, budete se moci zapojit do různých debat nebo je dokonce vyvolat a moderovat otázkami, které řešíte. Někteří z organizátorů takových diskusních skupin dokonce tu a tam iniciují schůzky naživo.

Pokračovat na článek



Výsledky vyhledávání v sekci: Event management

Tvorba obsahu webu - na co nesmíme zapomenout

O úspěšnosti vašich stránek rozhoduje obsah. Tvorba obsahu webu je velmi důležitá, protože rozhoduje o tom, jak bude váš web navštěvovaný, a jak dlouho na něm lidi vydrží. To je to, co by vás mělo zajímat nejvíce, jak už jsem se zmínil v článku o měření a statistikách. A nejen návštěvníci, ale také pro vyhledávače je obsah důležitý. Čím více kvalitního obsahu, tím lépe. Proto i kdybyste měli jen stránky, řekněme prezentační, určitě přidávejte pravidelně nový obsah, ideálně formou blogu.Tvorba obsahu webu v kostceNejhorší co může být, jsou statické stránky s neměnícím se obsahem, což vidíme u tisíců firem a živnostníků. Určitě víte, co tím myslím, přijdete na hlavní stranu, kde je klasická věta „Vítáme vás na našich stránkách, … jsme nejlepší, protože se oboru věnujeme xx let a velmi nám záleží na našich zákaznících“, pak je záložka O nás, Služby a Kontakt. To je prostě katastrofa. Nejen, že to nenabídne nic návštěvníkům, ale už vůbec ne vyhledávacím robotům, protože tam žádný jiný obsah není, a obvykle tam zůstává beze změn i několik let. To je špatně.Klíčová slovaAť už píšete jakýkoliv text na web, používejte klíčová slova. Dejte si tu práci, a pro každý příspěvek najděte hlavní klíčové slovo. Ideálně si nejprve ověřte jaká slova a spojení se často vyhledávají. K tomu vám pomůže nástroj od Seznamu – Návrh klíčových slov, nebo od Google – Plánovač klíčových slov. Tyto nástroje jsou velmi užitečné a dost vám ulehčí práci. Stačí zadat konkrétní slovo, nebo spojení, a ihned uvidíte jak je hledané, případně jaké varianty a spojení se hledají nejvíce.Ale pozor, to, že se slovo hledá nejvíce neznamená, že je to pro vás nejlepší. Může tam totiž být taková konkurence, že i když je hledané, tak skončíte ve vyhledávání dost pozadu. Ideální je zvolit nějaké slovní spojení, které obsahuje dané slovo. Můžete také zvolit úplně jiné slovo z podobného oboru, které nemá tak velkou konkurenci, ale nějak s vaší činností souvisí. Nezapomeňte to opravdu dělat u každého článku, je to důležité.Obsah a formátováníKdyž píšete nějaký článek, přemýšlejte o tom, aby byl co nejsrozumitelnější a pro čtenáře lákavý. Pozornost věnujte obzvláště úvodu, který se zobrazuje v náhledu článků. Ten z velké části rozhoduje o tom, zda návštěvník klikne, a bude si chtít článek přečíst. Článek by neměl být moc krátký,ale ani moc dlouhý. Neřeknu vám žádnou konkrétní délku a počet znaků, to je závislé na více faktorech. Zkrátka nesmíte čtenáře unudit. Musíte se vžít do role čtenáře a přemýšlet jako on. Články v žádném případě nekopírujte z jiných webů. Jednak byste tím porušili autorská práva, a jednak vám to nepomůže ve vyhledávačích.Používejte formátování, dlouhý slitý text čtenáře nezaujme. Dělejte odstavce, používejte tučné písmo, podtržení a hlavně nadpisy. Rozdělujte jednotlivá témata a nebojte se ani barev. Čtenář se nesmí nudit a musí mít šanci vydechnout. Dobře také funguje přidat do článku nějaký citát, samozřejmě pokud se hodí k tématu. A důležité je i písmo a jeho velikost. Nastavte si v šabloně nějaké standardní písmo, žádné kudrlinky ani robotický vzhled nefungují. Velikost písma by měla být čitelná pro všechny. Volte raději větší než menší. Ideálně v rozmezí velikosti 12 – 14, ale v závislosti na tipu. Prostě určitě nechcete, aby vaše články někdo četl s lupou.Používejte obrázky. Každý článek by měl mít minimálně náhledový obrázek, který se zobrazuje v přehledu článků. Když je článek delší, klidně zakomponujte obrázky i přímo do textu. Obrázky vybírejte samozřejmě k danému tématu. Kde obrázky vzít a neporušit autorská práva jsem už psala v tomto článku.Výzva k akciKaždý článek má nějaký důvod, ať už chceme čtenáře přesměrovat na jiný článek, nebo na nějaké zboží musíme ho k tomu vyzvat, trochu mu pomoci. I když třeba žádný konkrétní důvod nemáte, tak přeci existuje. Chcete přeci návštěvnost, chcete aby na vaše stránky chodilo co nejvíce lidí, takže když zrovna nechcete čtenáře dostat jinam, chceme aby článek ohodnotil, napsal komentář a rozvířil diskusi. Všechno má důvod. Nezapomeňte proto do textu přidat odkaz, kam chcete čtenáře nasměrovat, nebo třeba pod článek výzvu k napsání komentáře, nebo sdílení na sociálních sítích. Prostě výzvu k akci. Třeba něco takového.

Pokračovat na článek



Výsledky vyhledávání v sekci: Business travel

Přemýšlíte nad exportem produktů do zahraničí? Nezapomínejte na efektivní marketingovou podporu

 Úspěšné produkty českých firem je třeba vyvézt do zahraničí. Nejenže udělají dobré jméno samotné České republice, ale zároveň výrazným způsobem zvýší příjmy společnosti obchodující s daným zbožím. Výrazně se jí totiž rozšíří trh a zněkolikanásobí množství cílových zákazníků.Žádný export do zahraničí však nebude úspěšný bez efektivního marketingu v dané zemi, který poskytne základní informace o produktu, případně usnadní jeho hledání mezi konkurencí. Právě proto při vývozu zboží do zahraničí nezapomínejte ani na jeho reklamu, která mu vytvoří na novém trhu zázemí v mnohem kratším čase než bez marketingové podpory.Základem je dobře vyhledatelná webová stránka v lokálním jazyceJelikož žijeme v digitální době internetu, běžní lidé, ale i nákupčí zahraničních společností hledají informace jako první na internetu. Proto je třeba ještě před první realizací exportu produktů do dané země si nechat vypracovat analýzu trhu a vytvořit webovou prezentaci, a to i v jazyce dané země. Tím však marketingová podpora exportu do zahraničí ani zdaleka nekončí. Nezbytností je zlepšit vyhledatelnost dané webové stránky prostřednictvím její optimalizace. Jejím základním principem je zajistit co nejlepší pozice ve vyhledávání přes webové vyhledávače pro klíčová slova, která nejvíce korespondují s oblastí vašeho podnikání a záměru zahraničního exportu. Taková optimalizace má zkratku SEO z anglického spojení Search Engine Optimization. Není možné ji realizovat pro všechny země dohromady, ale pro každou zvlášť.Vybírejte pouze zkušené a úspěšné společnostiNa provedení optimalizace stránky, která je dlouhotrvajícím procesem, je nutné vybrat odpovědnou firmu se zkušenostmi na lokálním trhu. A své zkušenosti musí samozřejmě podložit referencemi a dosaženými výsledky. Ty vaše vám navíc musí předkládat v pravidelných časových intervalech ve formě reportů, z nichž jednoduše pochopíte, jak webová prezentace produktu určeného na export expanduje.

Pokračovat na článek



Výsledky vyhledávání v sekci: Rovné příležitosti

Koupit fanoušky na Facebooku – ano či ne?

Snad žádná firma, která chce být vidět na internetu, se už neobejde bez vlastních internetových stránek. S tím souvisí i snaha firem být vidět na sociálních sítích, které dnes využívá většina národa. Firmy si šmahem založily své především Facebookové stránky, na které lákají nové a nové fanoušky. Jenže jak je získat – co je třeba koupit? Fanoušky si koupímeSamozřejmě ne každé firmě se poštěstí to, že se od založení stránky na Facebooku fanoušci přidávají sami. Většinou je nutné jim nějak „pomoci“, například soutěží či vybídnutím při vstupu na samotný web společnosti. Pokud ani to nepomůže, existuje ještě jedna cesta, která je však velmi snadná – a to si fanoušky koupit. Stačí tak kontaktovat někoho, kdo se „prodejem“ fanoušků zabývá. Během jediného dne tak není problémem nárůst třeba o tisíce nových likes. Má to však jeden háček. Ačkoliv se může jednat o reálné lidi, stali se fanoušky jenom proto, aby jim mohla být zpřístupněna například vybraná aplikace, či fotografie.K čemu takoví fanoušci jsou?Převládají názory, že jsou jednoduše k ničemu. Na druhou stranu není třeba být tak skeptický, efekt mnoha fanoušků na vašich stránkách na Facebooku zkrátka působí psychologickým dojmem. Zatímco na fan stránku, kde je sotva pár likes se přidá jenom málokdo, na takovou, kde je jich několik desítek tisíc se často chce přidat „každý“. Proč? Když tam je tolik lidí, tak to pravděpodobně bude dobré. A právě ti, kteří se připojí dodatečně, patří mezi aktivní fanoušky, které firma zajímá, a mohou tak být na profilu společnosti velkým přínosem – třeba v diskusích. A právě díky koupeným fanouškům se podařilo přivést ty správné.I koupení se dají využítSamozřejmě když už fanoušky na dané facebookové stránce máme, měli bychom se je snažit aktivně zapojovat. Zatímco společnost prodávající produkty pro CNC stroje jenom těžko takové necílené lidi zapojí a investice do koupě fanoušků se tak rovná vyhozeným penězům, slevový portál nebo prodejce mobilů či elektroniky již má pozici zcela jinou. Stačí zveřejnit zajímavou slevu. Rázem se lidé začnou zajímat o to, co je vlastně v nabídce. Výsledné konverze se tak mohou dostavit i z těch lidí, kteří původně fungovali pouze jako lákadlo. A právě díky jejich získání na svou stranu se z nich pomalu, ale jistě, stávají ti aktivní.Vyplatí se to?Samozřejmě ne vždy se takový proces může vyplatit. Důležité je totiž najít tu nabídku, která nám na stránku doslova nažene takové fanoušky, které potřebujeme. V našich končinách je ideální cílit na fanoušky z České republiky, jejichž ceny se pohybují v řádech desetníků za jednu takovou osobu. Stačí poté několik úspěšných konverzí a návratnost investice se dostavila. Proto i koupení fanoušci mohou být v určitých případech prospěšní, záleží pouze na konkrétním oboru a na tom, jakým způsobem se vám je podaří zaujmout.Totéž se ostatně týká i často zatracovaného necíleného mailingu, který taktéž mnozí považují za naprosto neefektivní. Stačí se však podívat do vaší emailové stránky, kolik opakovaných spamů vám do schránky chodí. A za každý odeslaný email společnost zaplatí. Myslíte si, že by v dané činnosti pokračovala, pokud by za ní neviděla alespoň minimální efektivitu?Fanoušky kupuje každýA na závěr si zkuste prohlédnout weby opravdu známých internetových služeb. Jejich facebookové stránky mají fanoušků desetitisíce a statisíce. A rozhodně se můžete spolehnout na to, že často většinu těch prvních získali přesně tím způsobem, který většina lidí odsuzuje. Zkrátka je získali tím, že si je koupili.Má tedy cenu si fanoušky koupit?Jestliže i vy máte začínající projekt, a chcete ho nastartovat i na Facebooku, koupě fanoušků do začátku nemusí být nutně špatným rozhodnutím. Právě naopak, jelikož se v konečném důsledku skutečně může vyplatit. Je ale potřeba mít plán nejen pro samotnou koupi fanoušků, ale i pro následnou cílenou práci s nimi, která je vždy k úspěchu na sociálních sítích klíčová. Situace ovšem může být odlišná, pokud již máte slušně zaběhnutou stránku na Facebooku a jen dumáte nad tím, jak na ni dostat další fanoušky. Na toto téma vám můžeme doporučit tento článek o rizicích, spojených s takovým nákupem. Rovněž vám můžeme prozradit, že v blízké době uveřejníme článek o soutěžích na Facebooku – ty mohou být mocným nástrojem k získání nových fanoušků pro vaši stránku.

Pokračovat na článek


Optimalizace vyhledávačů ukončí hru na schovku!

Webové stránky už dávno přestaly být jen firemní vizitkou. Firmy, které si to uvědomily, používají web jako silný marketingový nástroj – a s úspěchem. Denně jsou na internetu milióny lidí, kteří hledají informace, rady, služby, produkty, zábavu. Najdou vás?Hybnou sílu internetu převzaly vyhledávače. Doba procházení katalogů je pryč a vyhledávače rozhodují, na jakou stránku bude zákazník nasměrován. Znáte to sami: otevřete vyhledávač, do bílého okna zadáte „horská kola“ a pak z deseti výsledků vyberete firmu, která produkt dodá. A jak jsou na tom vaši zákazníci? Najdou v prvních deseti odkazech vás nebo vaši konkurenci? Pokud nejste „vidět“, nezoufejte – zde je několik tipů, jak s optimalizací začít.Optimalizace pro vyhledávače (SEO)Moderní marketingový pojem, věda nebo magie? Optimalizace pro vyhledávače (anglicky Search Engine Optimization) prakticky znamená neustálý proces vylepšování webových stránek tak, aby jim vyhledávače dobře rozuměly. Každý vyhledávač má svá kritéria hodnocení webových stránek. Tato kritéria nejsou veřejná a tvůrci vyhledávačů je tají a někdy i lehce mění. Naštěstí, základní kritéria jsou stejná téměř u všech fulltextových vyhledávačů – jde o obsah webu, kvalitu technické realizace stránek a zpětné odkazy.Jak ale nastavit kritéria tak, aby vyhledávače „pochopily“, že mají stránky umístit do první desítky odkazů? Pojďme rozebrat jednotlivé aspekty podrobněji.Než začneteNež se pustíte do optimalizace, zvažte několik základních otázek. Co od svého webu čekáte? Má podpořit image, prezentovat služby nebo nosit zákazníky? Projděte si web a podívejte se, jak složité je dostat se k cíli (např. k objednávce nebo kontaktu). Kolik kliknutí je potřeba, aby se z návštěvníka stal zákazník? Pokud více než tři, popřemýšlejte, jak web uspořádat jednodušeji – zaměřte se na podstatné. Web je váš obchodník, a pokud nedokáže návštěvníka zaujmout, přesvědčit a přivést k akci, nepouštějte se do optimalizace, ani jiných marketingových nástrojů. Poraďte se s odborníky, jak web přestavět. Funguje-li správně, má smysl přivést další návštěvnost. Podílu mezi počtem návštěvníků a zákazníků se říká konverzní poměr. Říká, jak dobrý obchodník je váš web. Konverzní poměr měřte – daří-li se jej zvednout, prodáte více a ušetříte náklady na marketing.Zvažte, kolik času a úsilí chcete problematice věnovat. Šikovný webmaster může pomoci, nicméně pokud to myslíte s optimalizací vážně (tj. internet vám přináší zákazníky), obraťte se raději na specialisty.Jdeme optimalizovat…najděte klíčová slovní spojení, která výstižně popisují váš obor vaši činnost. Často je lepší zvolit konkrétní slovní spojení, než obecná.Zvolte například „opravy praček“ místo slova „pračky“ nebo „prodej aut“ místo „auta“.Při zvolení příliš obecných slovních spojení se může stát to, že oslovíte návštěvníky, kteří hledají slovo v jiném kontextu. O váš web pak nemají zájem.Přemýšlejte, jak vás hledají vaši zákazníci.zjistěte vyhledávanost slov – každé slovní spojení hledá měsíčně jiný počet lidí.Vodítkem poslouží našeptávač Seznamu, který vám napoví, co lidé nejčastěji hledají.Po vyhledání klíčového slova vám Seznam ukáže i statistiku hledanosti - pod výsledky vyhledávaní klikněte na odkaz Statistika hledaného výrazu.Vyberte klíčová slova, která hledá maximum lidí a popisují vaši činnost – přinesou největší užitek.zjistěte aktuální umístění webu – klíčová slova postupně zadejte do vyhledávačů a spočítejte pozici umístění.Zkuste primárně Seznam. Pokud jste web nenašli na první stránce, zkuste kliknout na druhou stránku. Dále už neklikejte, na další stránku výsledků přejde jen 10 % návštěvníků.Pokud jste se našli na druhé stránce, není to špatné. Možná postačí web dopilovat.Když web není ani na druhé stránce, dále nelistujte, pravděpodobně bude potřeba web optimalizovat komplexně.zajistěte dobrý obsah – obsah je pro vyhledávače něco jako „krmivo“. Kvalitní krmivo mají rádi. Pište o věcech, o kterých jiní nepíšou.zjistěte, zda jsou zvolená klíčová slova zakomponována v textu stránkyumístěte klíčová slova do titulku stránky – například takto: „Matrace Matex – zdravotní matrace – postele”.umístěte důležitá slova na stránce do nadpisů (technicky: použijte XHTML značky H1, H2, …).zkontrolujte technickou kvalitu webu – na kvalitě provedení webu záleží. Pro ověření kvality stránek:zkuste XHTML validator – prověří, zda je kód stránky správě zapsán. Najdete jej na adrese http://validator.w3.org/ . Zadejte do něj adresu stránek a pokud vám nahlásí více než 10 chyb, poproste webmastera o opravu.ověřte, zda je zdrojový kód stránky krátký. Otevřete si web, klikněte na něj pravým tlačítkem a vyberte „zobrazit zdrojový kód“. V poznámkovém bloku Windows se zobrazí změť znaků. Spočítejte jen, na kolik obrazovek je kód dlouhý. Pokud napočítáte do 10, je to ještě celkem dobré.zkontrolujte, jak vypadá vaše WWW adresa. Je přirozeně čitelná nebo obsahuje nic neříkající znaky a čísla? Hezká adresa vypadá například takto: www.neco.cz/sluzby/prodej-zbozi. Pokud ji nemáte, chtějte po svém webmasterovi zprovoznit přepis URL adres (modrewrite pro servery Apache).zajistěte, aby na vás ostatní weby ukazovaly – čím více stránek na váš web odkazuje, tím více se jeví zajímavým. Odkazy kupte nebo je vyměňte s jiným webem.pokud jste šikovní a máte dost času, podívejte se po zajímavých webech, které jsou tematicky blízké vašemu – vyhledávače to ocení.domluvte se s majitelem webu na umístění svých odkazů na jeho web.na oplátku může majitel webu chtít umístění svých odkazů na vašem webu nebo zaplatit J.sledujte pravidelně pozice umístění ve vyhledávačích – evidujte pozice umístění webu. Každá změna webu může pozice ovlivnit.zaměřte se na vyhledávače Seznam, Google, případně Centrum.postupně dejte vyhledat svoje klíčová slova a u každého spočítejte umístění.výsledky si poznačte do Excelu a sledujte trend.kontrolujte jednou týdně, vyhledávače nemění pozice ze dne na den.měření pozic ve vyhledávačích zvládnou některé SEO nástroje automaticky, což ušetří práci.některé nástroje umí váš web porovnat s konkurenčním – www.seo-metr.czco vás bude optimalizace stát? – ani optimalizace není zadarmo. Jde buď o váš čas, nebo čas jiných. Orientačně lze říci, že:pokud váš web je staršího data, bude potřeba jej přepracovat komplet. To může stát 20–60tisíc, eshop i více.pokud máte web relativně v pořádku, základní optimalizace webu vás vyjde na cca 15–25 tisíc.pro zajištění stálého předního umístění budete muset zaplatit webmastera nebo SEO optimalizátora. Ten bude sledovat pozice a provádět korekce. To vás vyjde měsíčně na 3–12 tisíc (podle složitosti).co vám optimalizace přinese? – především návštěvnost a nové zákazníky. Optimalizace má mnoho plus, z hlavních se dají jmenovat tyto:přivádí jen ty návštěvníky, kteří cíleně hledají danou službu či produkt.přivádí návštěvníky přirozeně – přes vyhledávače, ne přes reklamu.cena za přivedení návštěvníka se většinou pohybuje kolem cca 0,30– 3 Kč.optimalizace je prakticky nejefektivnější v poměru cena/výkon.zajímavé, ale složité? …poraďte se s odborníky. Optimalizace je ve své podstatě neustálý proces vylepšování stránek, sledování pozic ve vyhledávačích a pozic konkurence. Nemáte-li čas, nechte si poradit. Odborníci navrhnou vhodné řešení na míru, podle vašich potřeb i rozpočtu. Při výběru optimalizační firmy:ptejte se na reference – ověřte si firmu. Mnoho firem hřeší na neznalost klientů.chtějte vědět, co optimalizace zahrnuje a jaký bude její konkrétní výsledek (je jednorázová nebo dlouhodobá, jak bude probíhat?).pohlídejte si smlouvu a finance – za co přesně platíte, kdy a jaké jsou zárukypro výběr konkrétní SEO firmy zadejte do vyhledávače například „optimalizace seo“ nebo „seo“.Tak šťastnou ruku při výběru a vzhůru k předním pozicím!

Pokračovat na článek