Výsledky vyhledávání pro dotaz master

Výsledky vyhledávání v sekci: Franchising

Franchising

Co je to franchisingEvropský kodex etiky franchisingu definuje franchising jako způsob podnikání, tzv. Partnership for profit, který je založený na dělbě práce a spcializaci mezi poskytovatelem a příjemcem franchisy. Jedná se o úzkou a nepřetržitou spolupráci finančně a právně relativně samostatných podnikatelů. Franchisor nabízí podnikatelský koncept pro úspěšné vybudování a řízení podniku. Franchisant se naproti tomu zavazuje dodržovat postupy stanovené v koncepci.Základní myšlenkaZákladní myšlenka franchisingu je jednou vytvořený úspěšný podnikatelský systém x krát prodat a zajistit tak odbyt a expanzi (národní i mezinárodní). Vice versa vstoupit snadno do podnikání, které je úspěšné a nastartovat svoji podnikatelskou kariéru bezpečně.Nejvíce franchíz najdeme v oblastech prodeje, služeb a gastronomii.PojmyFranchiza (franchíza): licence poskytnutá za účelem úzké spolupráce mezi dvěma podnikatelskými subjekty, kdy jeden poskytuje své know-how a druhý se zabývá odbytem zboží či služebFranchisor: nabízí podnikatelský koncept, určuje pravidla a stavuje podmínky podnikáníFranchisant: kupuje podnikatelský koncept, využívá know-how, podniká na vlastní odpovědnostFranchisová smlouva: smlouva mezi dvěma podnikatelskými subjekty, která upravuje základní vztahy (práva a povinnosti) mezi poskytovatelem a nabyvatelem licenceFranchisový balík: souhrn práv, znalostí, know-how, služeb a dalšího plnění poskytované ve prospěch nabyvatele licence (franchisanta), které usnadňují a stabilizují podnikání. Franchisový balík je součástí franchisové smlouvy.Franchisové poplatky: platby (jednorázové i opakující se), které platí nabyvatel licence franchisorovi za možnost provozování franchízy a spojené službyFranchisová síť: struktura všech organizačních jednotek franchíz, resp. franchisantů, které jsou koordinované z centrályMaster-Franchising: franchising, který je provozován v mezinárodním měřítku, resp. přesahuje území jednoho státuMater-Franchisová smlouva: smlouva, která upravuje přeshraniční vztahy mezi master-franchisorem a master-franchisantem. Smlouva umožńuje uzavírat franchisové smlouvy s dalšími franchisanty.ČIFRA: Český institut pro franchizing, který vznikl pro všechny podnikatele (především menší podnikatele), aby měli možnost pustit se bezpečně do osvědčené metody podnikání a vhodně ji použít. Jedná se o poradenské národní centrum, které zahrnuje vzdělávací, vědeckou, publikační i popularizační činnosti.FranchisantPodniká vlastním jménem a na vlastní účet.Využívá jméno a značku franchisy. Nestará se o propagaci výrobků ani služeb své pobočky. Reklamní kampaně probíhají centrálně díky čemuž se marketingová síla značky zvyšuje.Využívá nasmlouvaných velkoobchodních partnerů, kde má možnost získat nákupní výhody. Franchisant má také možnost nakupovat přímo od franchisora za nižší ceny.Franchisant má díky osvědčenému podnikatelskému konceptu, tržnímu know-how a de facto zajištěnému odbytu svých výrobků a služeb bezpečnější, jistější a rychlejší vstup na trh.Je to právě know-how, které je důvodem tak drahé franchisové smlouvy.POZOR: Jako franchisant nemáte plnou svobodu k nasmlouvání vlastních dodavatelů.FranchisorFranchizor poskytuje právo používat osvědčený podnikatelský koncept a značku, vč. všech přidružených služeb, které stabilizují podnikání.Franchisor pomáhá zejména při zakládání pobočky, při úpravách či vybavení provozovny. Poskytuje také školení zaměstnanců jak v oblastech prodejních tak marketingových postupů. Franchisor tak předává své osvědčené know-how. V průběhu trvání franchisového partnerství má franchisor za úkol průběžně kontrolovat a podporovat vedení franchisové pobočky.FranchízaNejčastěji se jedná o formu podnikání malých a středních podniků, které expandují na nové trhy a zahraniční oblasti. Statistiky z Evropské unie dokládají, že podnikání skrz franchisovou smlouvu je až 6krát úspěšnější než podnikání na vlastní pěst.Základní touha franchizora je expandovat na nové trhy a rozšířit tak svoje produkty, služby i značku, a to vše s minimálními náklady. Jako franchizant vstupujete do určité kultury a začínáte podnikat s již známou značkou a návodem, jak na to.Základ podnikání jako každé jinéFranchising může znít jako snadné řešení, jak vydělat lehce peníze. Dají nám plán, know-how, vyškolí zaměstnance, řeknou, jak se co dělá a zákazníky budeme mít de facto také, protože budeme těžit z již zaběhlé značky. Franchising je však podnikání jako každé jiné. Dříve než se rozhodnete investovat peníze, buďte k sobě upřímní a pokud je to váš první krok do podnikání, pečlivě si zodpovězte typové otázky.Pouštím se do samostatného podnikání, jsem opravdu podnikatelský typ?Jsem připraven na podnikatelská rizika?Dokáži řídit tým spolupracovníků a budovat dlouhodobé obchodní vztahy?Jsem připraven respektovat stanovená pravidla a jsem připraven na možná omezení do budoucna?Zodpovědně vybírejte z desítek možných franchisových konceptů, které vyhovují vašemu oboru či předmětu podnikání. Možnosti franchizové spolupráce nabízí jednotlivé společnosti na svých webových stránkách, které dohledáte přes internetové vyhledávače. Zalíbí-li se vám, kontaktujte je a požádejte o podrobnější informační franchisové podklady. Anebo můžete využít specializované pracoviště, které se zabývá franchisingem již několik let - Český institut pro franchising (ČIFRA).Financování franchízyČeská asociace franchisingu několik let iniciuje boj za výhodnější podmínky při financování franchízy u finančních institucích. Mnoho franchízových smluv představuje poměrně vysokou investici - jedná se o primární problém, který každý franchisant řeší. ¨Aktuálně české prostředí nabízí financování franchízy těmito prostředky:Bankovní úvěryPůjčkystátní podpůrné programy podpory pro malé a střední podnikatelePartnerstvíLeasingFactoring a forfaitingStrukturované fondy EUPOZOR: Při žádosti o značné finanční zdroje je u většiny poskytovatelů vyžadován propracovaný bussiness plan, vč. finanční návratnosti.Franchising v České republiceFranchising se jako forma podnikání dostala do České republiky až po revoluci v roce 1991. To je hlavní důvod mladosti franchisových systémů u nás. Nedokonalá mladá legislativa, podnikatelská tržní kultura a chybějící zkušenosti s minimálním know-how způsobily velmi pomalý proces rozvoje tohoto typu podnikání.V České republice se jedná přibližně o 50% podíl franchisingu v oblasti služeb a 50% v oblasti obchodu.Ve službách dominují jednoznačně restaurace, rychlé občerstvení a realitní kanceláře. Z oblasti obchodu stojí v čele prodej módy a textilu.V posledních letech se poptávka po franchisingu v ČR zvyšuje. Díky vysoce konkurenčnímu až přesycenému trhu je právě franchising jedna z alternativ, jak podnikat a obstát nejen na národním trhu, ale také na trhu otevřené EU.Pro expanzi na nové zahraniční trhy je využíván především master-franchising, o jehož financování získávají čeští podnikatelé stále větší povědomí. Tímto způsobem se přibližujeme evropskému standardu a stáváme se součástí evropských vazeb rozvoje trhu.Výhody franchisingubezpečnější podnikání (prodejní koncepce je tržně ověřená)relativně vysoká rentabilita vloženého kapitáluX krát úspěšnější podnikání než na vlastní pěstrychlá expanzezajištěný vstup na nové i vzdálené trhylepší vyjednávací pozice na trhuMotto: Jednou vymyšlené stokrát prodat

Pokračovat na článek


Franchisové systémy v přehledu-Kochlöffel

Také „Master-Franchising“ je jednou z forem franchisingu.Tímto získává tzv. Master-franchisant, jinak také Master, od franchisora licenci pro výstavbu (a následně i provoz) franchisové sítě systému v konkrétní zemi nebo regionu. Franchisoři kteří nabízí Mater-licenci pochází zpravidla ze zahraničí a tímto předávají kompetence k výstavbě systému v zahraničí. Prostřednictvím Master-Franchisingu a nacionálního partnera mohou zahraniční systémy lépe překonat jazykové a právní překážky. Přizpůsobit franchisový systém jiné mentalitě lidí v cílové zemi a vydat se tak na úspěšný start. Poté — ve spolupráci s Masterem — co je franchisový koncept přizpůsoben podmínkám trhu cílové země a je zde důkladně odzkoušen v pilotním projektu, přebírá Master na svém nynějším území úlohu franchisora. Toto platí především při vyhledávání nových portnerů, školení a péči o franchisanty. Smluvně dohodnutá platba franchisových poplatků je mezi Masterem a franchisorem rozdělena tak, aby Master za své vynaložené úsilí získal vetší část poplatků než jakou by měl získat franchisor. Master je vlastně franchisor a franchisant v jedné osobě. Ve vztahu ke svým regionálním franchisantům vystupuje jako jejich franchisor, ve vztahu ke své mateřské společnosti, tj. ke svému franchisorovi vystupuje jako franchisant. Je jedno jestli jde o jednu osobu nebo skupinu investorů — ten, kdo chce získat Master-licenci musí vlastnit dostatečný kapitál, neboť náklady na získání Master-licence se pohybují řádově v šesti až sedmimístných částkách.Master by měl vědět o specifikách daného trhu, měl by mít znalosti z oblasti obchodu a zkušenosti s vedením společnosti. V případě, že se jedná o spolupráci na mezinárodní úrovni je na snadě perfektní znalost jazyka, kterým mluví franchisor.Díky odpovídající podpoře a péči, kterou poskytne franchisor, trvá vybudování sítě stávajícího konceptu kratší dobu, než jakou by trvalo budování zcela nové sítě. Díky tomu lze rychleji rozříšit franchisovou ideu a také rychleji dosáhnou úspěchu a s ním souvisejícíh zisků.

Pokračovat na článek


Španělsko, dynamický franchisový trh

Španělský internetový portál www.franquicia-net.es byl úspěšně spuštěn v srpnu 2006. Tento náš nový portál se poprvé presentoval na franchisové výstavě v Cordobě, která se konala v září. Další neméně důležitou franchisovou událostí bude výstava ve Valencii od 26. — 28. října 2006, které se španělští partneři franchise-net také účastní. franquicia-net.es nepomáhá pouze domácím franchisovým systémům s hledáním svých partnerů ale úzce spolupracuje s ostatními evropskými partnery a pomáhá jim zjednodušit vstup na španělský trh a co nejlépe je informovat o začátku franchisového podnikání ve Španělsku. Franquicia-net nabízí, jako ostatní portály, vyhledávání partnerů a potenciálních master franchisorů. Kromě toho nabízí franquicia-net.es služby ve fázi příprav vstupu na španělský trh, jako např. překlady, ověřování, marketing a přípravu franchisového partnerství po právní stránce.Španělsko není pouze místem s jedinečnými příležitostmí pro franchisové podnikání, hrálo také roli v další expanzi portálů franchise-net a sice plánované spuštění portálů franchise-net v Jižní Americe. Portál franchise-net v Argentině by měl být spuštěn v prvním čtvrtletí roku 2007 za velké podpory a předání zkušeností právě partnerů ze Španělska. Camara de Madrid, svaz obchodu, monitoroval v roce 2005 více než 712 franchisorů a 47.500 franchisantů. Podle předpovědí expertů by měl počet franchisových systémů na konci roku 2006 dosahovat počtu okolo 900. Franchising nabývá ve Španělsku na významu především v posledních letech, důvodem je i zájem finančních institucí, které mají zájem se na takto atraktivní oblasti podílet. Mnoho finančních institucí vytvořilo speciální programy pro franchising a financování konceptů. Jejich produkty dávají možnost financovat také master franchisory a franchisanty. Znašné podpory se franchisingu dostává I ze stran tisku a dalších médií, které mají zájem na tom, aby se tato forma podnikání lépe prosazovala mezi stále větším počtěm lidí. Španělsko se stává velmi atraktivní zemí pro různé podnikatelské aktivity. Španělský franchisový trh je sice poměrně mladým v porovnání s ostatními evropskými zeměmi, vykazuje však velmi vysokou rentabilitu a dynamiku růstu. Mnoho expertů se tedy, doufejme právem domnívá, že v příštích letech bude španělský franchising hrát klíčovou roli a plně rozvine svůj potenciál. 

Pokračovat na článek