4ZOBRAZENÍ

Podnikání je většinou silně nezáživné. Prvopočáteční nadšení vystřídá rutina, při které stále dokola jen odbavujete zakázky, objednávky a hlavně stížnosti a reklamace. Ovšem zákazníkovi by se podnikatel neměl jevit jako zhnusený a životem unavený jedinec, ale jako živorodý nosič dobré nálady. Při nákupu musí na zákazníka pršet výborná nálada.

 

Kde vzít humor

Humor je neuchopitelný. Jeho jemné předivo lze přílišným přetěžováním vytahat, přílišnou kombinací zauzlovat a tím se dostat do oblastí humoru, který je tolik humorný, až humorný není vůbec. Jedná se samozřejmě o humor v propagaci firmy či společnosti. Podnikatel v řemesle nemusí obšťastňovat své zákazníky komediální estrádou, ale dobrou prací. Problém s nedostatkem humoru rovněž nevyřeší přemíra smajlíků v textu na webu či v komunikaci se zákazníky.

U podnikání zároveň záleží i na typu humoru. Při podnikání musí být humor jemně nekorektní, jemně agresivní a velmi silně obtěžující, v dobrém slova smyslu. Musí se dostat pod kůži koncového uživatele jako písnička, která nejde vyhnat z hlavy, jako reklamní popěvek, jehož neustálým opakováním se dosáhne kýženého výsledku – rostoucího počtu zákazníků. Jenže kde takový humor vzít?

Možnosti

  • Pokusit se vtip vymyslet svépomocí – jemné úskalí této metody dlí ve skutečnosti, že váš humor nemusí být komerčně humorný a tedy může ve výsledku odpuzovat
  • Ctrl+c a ctrl+v – metoda, která může obsahovat i obsílku od soudu
  • Pozměnit fungující vtip z jiných webů – nápodobou se lidstvo učí, o tom žádná, díky kombinacím vznikají nové cesty, ale pro propagaci webu a služby je tato činnost dosti problematická
  • Dát slovo profíkům – metoda, která zvyšuje možnost výskytu originálního vtipu, ale hrozí i přílišnou uhlazeností. Přesto je tato metoda nejúčinnější, protože profesionálové už svým zaměřením myslí tvůrčím způsobem.

Z výše řečeného lze vysledovat, že výstavba humoru je nesnadná. Humoru totiž, stejně jako lesním houbám, nejde nasadit pouta a donutit ho dřít. Neslouží otrocky, nedá se vysoustružit továrním způsobem. Humor je živel, který se poddá, jen když je v člověku cit pro slovní komično.

Hlavní je trpělivost

Samozřejmě ne každému bude vyhovovat humor předplacený u profesionálů. Jejich humor může být vymletý a opakující se, rutinní. A pokud si podnikatel připadá pevný v kramflecích, může se, nebo spíše musí, pustit do vlastního výzkumu. Pokusit se najít onen legendární kámen mudrců všech copywriterů – slogan, který donutí zákazníka, aby ze stránky již nikdy neodešel a stále jen objednával a komentoval a hodnotil a zase objednával. Ale hlavně, aby si nestěžoval a nereklamoval.

Úskalí příliš drzé propagace

Nalézt slogan, který by skutečně a prokazatelně prodal, je prakticky nemožné. Bohužel se v poslední době nesmírně rozmohl neduh, který nastoluje v propagaci služeb či webu až nehoráznou drzost a vulgaritu, nikoliv slovní, ale myšlenkovou. Taková propagace poté zákazníky spíše odrazuje, než aby je lákala. Je také velmi důležité cílit humor na podstatnou část zákazníků a to i těch potenciálních. Pokud budete na webu propagovat opravy vrtaček, nebylo by vhodné utahovat si, po vzoru ženských magazínů, z mužského šovinismu.

Propagace humorem je velmi problematická. Část zákazníků pobaví, část urazí, další části bude připadat smutně nevtipný. Teď jde o to, oslovit a pobavit právě tu nejpočetnější část zákazníků a tím se dostrkat i k větším výdělkům. Základem je potlačit nesmělost a pustit se do drzého, ale vkusného, experimentování. Cesta je jasná, naplnit pokladnu.