8ZOBRAZENÍ

Pokud jste někdy uzavírali smlouvu nebo se dohadovali na podmínkách, dojednání předacích podmínek zboží vypadalo prostě a jednoduše. Se zbožím a jeho převzetím se každý potkává denně. Pošta nosí balíky, v obchodě zboží kupujeme, platíme a odnášíme si domů. Občas nastane problém s převzetím, doručením a odpovědností za zboží.

Zboží v obchodě

Jsme zvyklí, že v obchodě si vybereme zboží a zaplatíme. Co se ale děje mezi tím? Zboží si vybíráme v regálu a někdy nám spadne. Mnohý zákazník nenápadně vrátí zboží zpět, jiný upozorní prodavače a vezme si jiné zboží. A po někom zboží chtějí zaplatit. Může dojít k dohadům, zda zboží bylo zničeno nebo poškozeno vinou zákazníka a jeho zacházením nebo vinou prodejny. Zboží může být mokré a vyklouznout (láhev), vadné (ulomený nebo nalomený držák) nebo třeba špatně vystavené.

Přechod odpovědnosti

Odpovědnost za zboží v obchodě je problematická. Jednodušší je situace za pokladnou. Pokud zboží vložíme do košíku a zaplatíme, přejde vlastnictví a tím i odpovědnost na nás a odpovídáme také za manipulaci. Když odjíždíme od pokladny a zboží si chceme rychle prohlédnout a potěšit se zlevněnou pivní dvanáctkou nebo krásně novým talířem a předmět obdivu spadne na zem, je většinou pozdě „bycha“ honit. Kdybychom počkali a zboží si prohlédli doma nebo v klidu, k problému by nedošlo. Vina je evidentně na naší straně a většinou se nedá nic dělat. I když opět existují vyjímky, kdy ještě stihneme dojet na reklamace a prokázat, že zboží již bylo naštípnuté nebo třeba špatně zazátkované. Nicméně se jedná o složitější systém reklamace.

Chaos reklamací a odpovědnosti

Jak je vidět z uvedených příkladů, existuje mnoho možností, jak může zboží přijít k „úrazu“. Dokonce i doma nám může ze špatného obalu zboží vyklouznout. Také pošta, i když tvrdí, že po převzetí zákazníkem, nemá žádnou odpovědnost, přece jen občas uzná, že balík měl mít například zpevněné dno. Ve smlouvách by potom popisování různých situací bylo sáhodlouhým výčtem možností a jejich řešení. K tomu se ještě připojuje pojištění, protože každý obchodník si jistí ztráty na zboží. Otázka, zda se pojištění vztahuje na vady nebo nehody, zda platí jen v prodejně nebo i před prodejnou a při dopravě, je také komlikovaný proces, který má mnoho možností. Stejně je na tom zákazník, který může mít pojištění domácnosti a opět záleží na tom, jak se pojistil, co je domácnost a jaké škody pojišťovna hradí.

Incoterms a jejich výhody

Pro smluvní styk a zjednodušení podmínek přechodu odpovědnosti za zboží vznikl Incoterms (International Commercial Terms – Mezinárodní obchodní termíny). Ten neobsahuje pouze terminologii, ale právě způsob, jak jednoduše nazvat přechod odpovědnosti za zboží z kupujícího na prodávajícího. A to jedním výrazem, který se uvede do smlouvy. Tím je vše dané a je s podivem, že podobnou terminologii nemají také obchody.

Obsah Incoterms

V podstatě a zjednodušeně platí 11 základních termínů a 4 obvyklé, které se mohou mezi smluvními stranami dojednat. Pokud je zboží odvezeno kupujícím přímo ze závodu prodávajícího a kupující za něj dále zodpovídá platí zkratka EXW (Ex Works). Pokud prodávající musí zajistit přepravní smlouvu, bez toho aby na sebe přijal nebezpečí ztráty či poškození zboží, užívají se termíny CFR (Cost and Freight) – náklady a přepravné, CIF (Cost, Insurance and Freight) – náklady, pojištění a přepravné (ujednaný přístav určení), CPT (Carriage Paid To) – přeprava placena do a CIP (Carriage and Insurance Paid to) – přeprava a pojištění placeno do (ujednané místo určení). Tedy podmínky, za jakých prodávající dodá zboží, kam je dodá a co zaplatí. Například při paritě CFR prodávající neplatí pojištění, ale zboží na svoje náklady přepraví a vyloží v určeném místě. Při paritě CIF platí také pojištění.  Pokud prodávající musí nést veškeré náklady a rizika spojená s celou trasou přepravy zboží, užije se DDP (Delivered Duty Paid) – s dodáním clo placeno, termíny DAT (Delivered at terminal) – s dodáním na terminál a DAP (Delivered at place) – s dodáním na místo (ujednané místo určení).

Staré termíny Incoterms

V praxi a dost často se používají ještě další termíny – DDU (Delivered Duty Unpaid) s dodáním clo neplaceno, DAF (Delivered At Frontier) – dodáno na dopravní prostředek (velice často užívaný termín), DES (Delivered Ex Ship) – dodáno z lodi , DEQ (Delivered Ex Quay) – dodáno z nábřeží. U termínů je třeba brát v úvahu, že velice často se užívá lodní doprava,a proto je důležité stanovit, zda zboží spadlo z jeřábu na loď, k boku lodi, ale nikoliv do přístaviště nebo spadlo na terminál.

Incoterms je dobrou pomůckou ke sjednávání smluv a lze na podmínky přímo odkázat ve smlouvě. Stejně tak je vhodnou poučkou pro všechny obchodníky a zákazníky. Určení správného způsobu přechodu odpovědnosti za zboží zmírní ztráty, nedochází k dohadům a je jasné jak a kdo má zboží pojistit a dodat. Obchodníci v eshopech často tyto podmínky bagatelizují nebo stanoví nepřesně a tím vznikají značné problémy a škody.