49ZOBRAZENÍ

V boji o zákazníky se rukojmí neberou. Konkurence žene podnikatele do inovací a triků, do špinavostí a spolupráce. Je to válka na chodnících a za vitrínami, která je prostému oku zákazníka neviditelná a přesto se ho úzce týká.

Vycházejme z příkladu přírody. Aby se pavouk najedl, musí upříst pevnou a širokou síť. Některé druhy pavouků spolupracují a oblepí svou sítí i celý strom. Stejné je to s podniky. Pavučina, utkaná ze zboží, reklam, cen i výborné obsluhy má za úkol chytit tu správnou oběť, tedy oběť platící.

Reklama

Reklama je první velmi účinný způsob, jak o sobě dát skutečně vědět. Do omrzení se opakující slogan se zákazníkům zaryje hluboko do hlavy, a když potká logo vaší společnosti, bude mu připadat podvědomě známé a milé, jako kdyby s vaší společností měl dobré zkušenosti. Nejúčinnější je samozřejmě reklama televizní, která pracuje s diváckou pozorností na dvou vlnách. Tedy na obrazové a zároveň i na zvukové. Je vědecky dokázáno, že při sledování televize diváci upadají do mírné formy otupělosti, při které je mozek daleko více náchylný k bezmyšlenkovitému přijetí předkládaného. Reklamou v televizi se výtěžek mnohonásobí.

Reklama v tištěných médiích už pracuje pouze s vlnou obrazovou a její účinnost je o dost horší. Na druhou stranu lze v tištěných médiích snadněji propagovat svůj podnikatelský záměr, protože prostor pro text doprovázející samotnou reklamu dovolí čtenářovi nahlédnout pod pokličku vašeho podnikání.

Ceny zboží

Cena zboží či služby je kotvou i kormidlem veškerého podnikání. Čím nižší cena, tím vyšší zisk. Nebo alespoň o to větší zájem zákazníků. Konkurenční boj žene ceny zásadně dolů, a protože zákazník je jako hledač min, nalezne vždy tu nejnižší cenu a tam také začne nakupovat. Hnát cenu stále níž a níž je ovšem problematické a většinou je taková činnost spojená s ukrádáním na kvalitě nabízeného zboží. Nízká cena? Někteří obchodníci kupodivu vsázejí na cenu vyšší, ale zároveň s cenou nabízejí i mnohem vyšší kvalitu. Nálepka BIO na produktu udělá své. Někteří zákazníci již bez čtení složení sahají po takovém zboží. Ať to stojí, co to stojí.

Triky

Oblíbeným trikem obchodníků jsou soutěže o ceny. Koupí určitého množství jejich produktu zákazník získá možnost zařadit se do slosování a tím se na chvíli živit nadějí, že vyhraje. V porovnání s cenou, kterou do produktu zákazníci investují navíc od běžného prodeje, zcela pohodlně zaplatí podnikatel i velmi hodnotnou cenu. A tím se jejich zboží stane daleko více vyhledávaným.

Dobročinnost

Dobrým způsobem propagace je i dobročinnost. Přílepek ke zboží, na kterém se zákazník dozví, že koupí produktu přispěl korunou na vybudování školy v Africe, zahřeje jeho zakrnělou solidaritu se zbytkem lidstva a příště, aby si onen omamný pocit zopakoval, s největší pravděpodobností opět zamíří k regálu se zbožím podporující potřebné.

Tuto metodu je možné pohodlně zneužít i k propagaci webového podnikání. Lze si vybrat z nabídky potřebných v Čechách někoho, kdo potřebuje invalidní vozík, uhradit vážnou operaci nebo například zhotovit bezbariérový vstup do domu. Tuto osobu si dát do štítku webu s popisem sbírky. Svůj web poté lze propagovat na jiných webech s vysokým rankem i návštěvností a tím si pomalu získávat nejen zákazníky toužící přispět potřebnému, ale zároveň i zmást internetové vyhledávače, aby váš web umísťovali výš, což zase přinese jediné, zákazníky.

Závěrem

Dostat ke svému podnikání zákazníky je první a největší problém. Většina živnostníků končí na dlažbě už jen kvůli tomu, že se nedokážou dostatečně dravě dostat do popředí. Vybudováním e-shopu pro ně veškeré invence končí. S otevřením obchodu dát nohy na stůl a očekávat nával bohatství. Ovšem bez dalších kroků začne obchod váznout, aniž by se vůbec rozjel. Lákat zákazníky je potřeba s lokty vystrčenými. Konkurenci zlikvidovat a cestu k vlastnímu podnikání vydláždit zlatými cihlami. Teprve po dřině přichází odměna.