47ZOBRAZENÍ

Jak přibývá absolventů vysokých škol a populace se stává stále více „vzdělaná“, zjišťují průzkumy, že nejvyšší forma vzdělání přináší pokles jeho úrovně. Toto „překvapující“ zjištění ale není zas taková bomba, jak by se dalo předpokládat. Je jen odrazem snahy získat si co nejlepší sociální postavení na trhu práce a ve společnosti.

Peníze nejsou hlavní

Kvalita musí vycházet ze škol a nikoliv od studentů. Tento princip je zásadní a znamená, že školy se nesmějí snížit k vzdělávacímu populizmu a podlehnout tlaku peněz. Otázka financování studia nespočívá jen v tom, zda si student bude platit nebo nebude. Veřejnost stále zjednodušuje otázku placení na věc komerčního zájmu. Ve skutečnosti je placení filtrací těch, kteří jdou na školy jen pro diplom a neučí se a těch, kteří mají skutečný zájem. Naopak placení ze státního rozpočtu za studenta je pro vysoké školy naprostý nesmysl. Tím se umožní nabrat co nejvíce studentů a přitom prudce snížit úroveň školy.

Anglické školy filtrují

Podstatou dobrého vzdělání je tradice a zajištěná kvalita. Proto například v Anglii vysoké školy především dbají na tradici a kvalitu. Na Oxford se lze dostat tak s průměrem 1,2  a méně. A to dokonce po celou dobu středoškolského studia, k tomu se musí zaplatit 9.000 liber ročně a znát jazyk na úrovni IELTS 8,5 a výše. Oxford by jistě neměl problém jako české vysoké školy nabrat stovky tisíc studentů a žít v přepychu. To by ale trvalo jen několik let, než by tito studenti přišli do praxe a zlikvidovali pověst školy.

Tradice a pokora

Ke vzdělání a jeho úrovni je potřeba pokora, protože znamená příští hospodářský úspěch země. Na vysokých školách musí být určitá úroveň, která neúspěšného studenta prostě pošle jinam. Zaměstnavatel tak ví, že pokud vezme studenta z Oxfordu, takmá jistotu určité vzdělanostní úrovně. Tato tradice drží školství na vysoké úrovni a znamená vysoký zájem o studium bez rozdávání diplomů jen pro diplomování hlav. 

Chyby českých škol

Je zcela jedno, zda jste nebo nejste vysokoškolák. Důležité je znát svůj obor a být v něm dobrý.  České vysoké školy se unifikovaly a plivou absolventy jen kvůli financování. Přitom klidně mohou existovat veřejné školy, které budou mít nižší úroveň. Zároveň ale musejí vedle nich fungovat školy, které nekompromisně budou mít úroveň skvělou. Proto bude každý zaměstnavatel vědět, že absolvent UK (až budou brát jen kvalitu), je skvělou pracovní silou a má určitou nezpochybnitelnou úroveň. Vybudování pověsti je pro školu to nejdůležitější. Podívejme se jen na plzeňská práva. I poctivý student, který absolvuje úspěšně tuto školu, má na sobě nálepku nízké kvality a protekce.