36ZOBRAZENÍ

Víte to?!


Pojem PR článek si lze vyložit mnoha způsoby. Někteří lidé „z oboru“ tvrdí, že nic takového jako PR článek neexistuje, jiní pro něj mají svůj vlastní výklad a celá řada osob se přiklání k názoru, že PR článek je jen neplacená reklama.

Dobré PR je hlavně a především materiál, který nás dokáže oslovit, a uvěříme mu. Stejně tak jako je klíčové u komunikace, aby probíhala oběma směry, u PR článku je důležité, aby vyvolal zamýšlenou reakci. A to je možné pouze v případě, že mu čtenář uvěří.

Jak docílit důvěryhodnosti článku?

Ideálním způsobem, jak docílit důvěryhodnosti článku, je přesvědčit o zajímavosti a významu komunikované informace v prvé řadě redaktora. Není větší výhra než získat článek z pera zástupce médií, který sám věří, že informaci, kterou mu podáváte, stojí za to komunikovat. Tento úkol je vlastně podstatou práce v public relations a jeho výsledkem je materiál, o kterém čtenář nezapochybuje, že vznikl ze zájmu redaktora, a ne „na objednávku“. Takový materiál nemá podobu článku hýřícího superlativy, ale poskytuje informace způsobem, že si sám čtenář uvědomí benefity a význam propagovaného zboží či služby. To by mělo platit i v případě, že článek píšete sami.

Pojměte téma obecně a produkt či službu, kterou chcete propagovat, zmiňte jako referenci, ale hlavně objektivně. Pokud budete chtít například propagovat určitou značku kávy, napište článek o přípravě kávy a v průběhu článku zmiňte, že odborníci na kávu od značky Nescafé doporučují ten či onen obecný postup při přípravě kávy.

Budete-li chtít propagovat konkrétní značku vozu, napište obecný článek o tom, co například nabízí dnešní generace rodinných vozů, a pak doplňte jako referenci třeba „výborný poměr ceny a kvality nabízí například nový rodinný vůz Kia Cee‘d SW“. Máte-li téma, které potřebujete komunikovat, je důležité vybrat si jeho klíčové sdělení, které může média a jejich čtenáře zaujmout. V některých případech, pokud není nosné téma dostatečně silné, se nabízí i další možnost. Informaci může podat zajímavá osoba, tzv. třetí nezávislá osoba, která má k tématu co říci. Může to být někdo z vedení společnosti nebo například odborník, se kterým firma spolupracuje.

Médiím pak nenabízíte přímo informaci na zpracování, ale rozhovor se zajímavým člověkem, kterého „prodáte“ jako úspěšného manažera, odborníka v oboru či podobně. Ten pak vaši informaci „do médií dostane“. Důležité je, aby osoba byla obecně vnímána jako nezávislý expert. 

Tipy na netradiční P.R.

Jak již bylo řečeno, ideální forma PR je taková, kdy přesvědčíte redaktora, aby o nabízené informaci sám napsal z vlastního zájmu či udělal rozhovor se zajímavou osobou, která má co sdělit. V takovém případě získáváte tu nejdůvěryhodnější formu informace, navíc se pod článek podepisuje přímo redaktor či uvádí jako podpis redakci. Tuto formu PR můžeme nazvat redakční materiál. Účinnou formou PR může být také fotografie s popiskem či článek na obecné téma, který doplňuje fotografie s „naším produktem“, ve vnímání čtenářů tak dochází k automatickému spojení tématu s naším zbožím.Existují však další podoby PR, například testimonialy zákazníků spokojených s výrobkem či službou, kterou nabízíme, studie, výsledky výzkumů a podobně. Takovýto materiál už však bývá médiem označen, neboť do něj již redaktor nezasahuje a nechává ho v původní podobě, do jaké ho autor zpracoval. Tento typ materiálu je většinou také placený a mezi „PíáRisty“ většinou není považovaný za PR, ale spíše za reklamu.

Označit, nebo neoznačit?

V případě, že dostanete od médií prostor na PR například v rámci bonusu za objem inzerce, setkáte se s tím, že tento prostor bude chtít vydavatel většinou označit jako „komerční prezentace“. V některých případech se však lze s vydavatelem dohodnout na tom, že prostor označen nebude, pokud bude moci redakce do daného materiálu zasahovat nebo bude článek připraven v takové formě, aby mohl být považován za redakční.

7 zásad P.R. článku  

  • PR článek musí být napsán věcně, obsahovat potřebné informace, ale i skýtat novinářům prostor pro tvůrčí zpracování.
  • Podstatou PR článku je, aby se tvářil jako redakční materiál. Vyvarujte se chválení nabízeného produktu či služby, informujte objektivně a takovým způsobem, aby čtenář sám přišel na benefit vámi propagovaného zboží či služby.
  • Používejte nezávislé experty a odborníky v oboru, kteří mají co k problematice říci a ideálně váš produkt či službu doporučí. 
  • Někdy stačí zmínit produkt či službu, kterou chceme propagovat, jen tak „mezi řádky“ v rámci obecného materiálu nebo použít jako referenci ilustrační foto s krátkou popiskou. Méně někdy bývá více.
  • Vyvarujte se příliš odborných výrazů a jazyka. Nebojte se speciální termíny vysvětlit či poskytnout na konci článku např. legendu výrazů.
  • Buďte věcní. PR článek není výroční zprávou, nezahlťte ho podružnými informacemi, které se sice týkají subjektu, který článek „vydává“, ale nemají až tak úzký vztah k tématu sdělovanému v PR článku.
  • Vždy, pokud je to možné, trvejte na tom, aby váš článek nebyl nijak označen, rozhodně ne jako „komerční prezentace“ či podobně. Takové označení si můžete dovolit v případě placeného materiálu, ale i přesto je lepší mít jej bez označení.

Existuje pojem PR článek?!

Dle názoru některých odborníků a zakladatelů Asociace PR agentur (APRA), například Pavla Kučery z BMI ČR, PR články jako takové neexistují. „Rozlišuji mezi reklamou, maximálně advertorialem a poté pro mě existuje jen redakční materiál, který prochází editoriálním filtrem (buď z pera novináře, nebo předpřipravený PRistou). Nicméně, nějak je třeba mezi klientem a agenturou označit neformálně tento jev, kdy redakce poskytuje prostor pro komerční sdělení buď jako bonus, či na základě zajímavosti samotné informace anebo díky negociačnímu umu zástupce agentury či klienta. Ve většině případů budeme marně hledat takový prostor v cenících vydavatelství. A je v našem zájmu, aby redaktoři vtiskli článku styl daného periodika – ostatně sami znají své čtenáře a jejich informační potřeby nejlépe.“