7ZOBRAZENÍ

Pokud se vám zdá vaše kamenná prodejna těsná nebo vás tíží klesající obrat, asi se rozhodujete pro založení populárního eshopu. Říkáte si určitě, že řídit eshop je jednoduché a pokud se poohlédnete po šikovném programátorovi nebo využijete nabídku automaticky připravených eshopů, zajásáte nad snadností a rychlostí svých začátků. I přes nadšení se vám nevyhnou určitá rizika.

Objednání zboží

Zákazník už nebude v situaci, kdy si k vám dojde a prohlédne si vaše zboží. Bude si muset vybrat z obrázků, které mu nabídnete a které, upřímně řečeno, bývají nafoceny z nejideálnějších pozic profesionálním fotografem. Popisky zboží také jistě nebudou upozorňovat na některé vady či nedostatky zboží a dobrý copywriter vynese zboží do nebes. Kupující se tedy rozhodne na dálku a na základě vaší informace bez předvedení výrobku ke koupi.

Fyzická a právnická osoba

Většinou budete prodávat zboží fyzickým osobám, kteří jsou chráněni Zákonem o spotřebiteli. Pokud prodáváte zboží právnické osobě, je situace zcela jiná a obchodní zákoník firmy nešetří a můžete si s nimi sjednat podmínky jiné. Ovšem u spotřebitele se předpokládá jeho neznalost problematiky, zatímco nákup mezi firmami je něco víc, je to vztah profesionálů. Můžete si o tom myslet svoje, ale zákon je zákon.

Nemožnost volby

Zákazník tedy nemá možnost volby po předvedení zboží, nemůže se rozhodnout, zda má o výrobek zájem, zda je pravdou tvrzení výrobce o kvalitách, zda mu vyhovují parametry. Výrobek nevidí, nemůže si sáhnout a vyzkouší si jej až teprve při převzetí doma nebo na určené adrese. Proto mu zákon dává možnost si zboží vyzkoušet a v případě nespokojenosti jej vrátit po objednání a převzetí. Řešení to není úplně nejšťastnější, ale odpovídá zvýšené ochraně zákazníků.

Podmínky vrácení zboží

Poměrně diskutabilní je doba 14 dní na vyzkoušení. Ta je dost dlouhá a při počítaní lhůt běží následný den od převzetí. A končí poslední den uplynutím lhůty (včetně sobot a nedělí). Jak se tedy obchodník v kamenné prodejně raduje, když zákazník zboží zaplatí a odnáší si, tak může při provozu eshopu poměrně litovat. Zákazníci mu mohou vracet zboží, jak se jim zachce bez jakéhokoliv důvodu a objasnění. A skutečně tak často činí.

Při objednání zboží uzavřel zákazník s eshopem takzvanou smlouvu na dálku, která proběhne elektronicky. Eshop musí v obchodních podmínkách uvést, že zákazník smí zboží vrátit bez udání důvodu do 14 dní. Jinak je lhůta na vrácení ještě delší. V kamenném obchodě se zboží vrací nebo opravuje pouze v případě závad. Eshop samozřejmě podle zákona může trvat na vrácení zboží v neporušeném stavu, neopotřebované, s obalem, ale pokud mu takové zboží přijde zpět, je povinen vrátit peníze včetně nákladů na poštovné a balné. Obchodník v eshopu tak musí počítat. Odeslal jsem zboží, za 3 dny dojde a čekat trpělivě 14 dní plus několik dní na doručení zpět. Takže má svých 20 dní nejistoty a vynaložených nákladů na balné a dopravu tam a zpět.